Sök:

Sökresultat:

1022 Uppsatser om Historiska berättelser - Sida 1 av 69

Egendomslösa historier : Om historieproduktion i de jordlösas rörelse (MST) / Unpropertied Stories : The Social Production of History in the Landless? Movement (MST)

I Egendomslo?sa historier: Om historieproduktion i de jordlo?sas ro?relse (MST) underso?ks bera?t- telser om det fo?rflutna med upphov inom den sociala ro?relsen o movimento dos trabalhadores rurais sem terra (de jordlo?sa lantarbetarnas ro?relse) i Brasilien. Uppsatsens syfte a?r att uto?ka fo?rsta?elsen fo?r hur bera?ttelser om det fo?rflutna kan anva?ndas som en samha?llsfo?ra?ndrande kraft. I uppsatsen sta?lls fra?gan om hur bera?ttelser om det fo?rflutna blir en resurs fo?r MST:s pa?ga?ende organisering och kamp.

Ur en fo?re detta kriminells o?gon : en studie av fo?re detta kriminellas livsbera?ttelser

Denna studie syftar till att studera hur fo?re detta kriminella va?ljer att framsta?lla sig sja?lva genom sina livsbera?ttelser. Vi a?mnar underso?ka ungdomar som har ett kriminellt liv bakom sig, genom att lyssna pa? deras livshistorier. Genom dessa bera?ttelser vill vi fa? fram vilka faktorer respondenterna anser varit va?sentliga under deras va?g genom det kriminella och vilka va?ndpunkter som funnits under denna tid.

Utanför det fyrkantiga klassrummet : Historiska studiebesöks vÀrden och betydelse, som de ses av lÀrare och personal vid historiska besöksmÄl i Kalmar

Denna uppsats undersöker vad lÀrare och pedagogisk personal pÄ historiska institutioner tÀnker om elevers studiebesök pÄ platser med historisk anknytning. Dessutom undersöker vi huruvida historiska studiebesök kan frÀmja elevernas historiemedvetande utifrÄn teorin om historiemedvetandets fem processer. UtifrÄn intervjuer med lÀrare pÄ högstadieskolor sÄvÀl som pedagogisk personal pÄ historiska besöksmÄl har vi funnit att det finns tydliga vÀrden i att göra historiska studiebesök samt vissa problem och hinder. Utöver detta har vi funnit att elevers historiemedvetande under vissa förutsÀttning kan frÀmjas av att de fÄr göra dylika besök..

Historiska romaner i historieundervisningen -En kvalitativ undersökning om anvÀndningen av historiska romaner i historieundervisningen.

Syftet med denna undersökning Àr att undersöka hur lÀrare upplever anvÀndningen av skönlitteratur och romaner i undervisningen i allmÀnhet och i historieundervisningen i synnerhet, dÄ i form av historiska romaner. En kvalitativ undersökning har gjorts i form av fyra intervjuer som undersöker om historieundervisningen kan frÀmjas av historiska romaner som ett komplement i undervisningen och hur lÀrarna upplever den historiska romanens möjligheter att vÀcka elevernas intresse för Àmnet historia. I anslutning till detta har jag Àven gjort en mindre undersökning i form av en kvantitativ enkÀt om elevernas lÀsvanor. Undersökningen har sin utgÄngspunkt i de fyra inlÀrningsstilarna och i LÀrarnas Riksförbunds rapport som har undersökt elevers lÀsvanor. Undersökningens resultat visar pÄ att frÀmst bristen pÄ tid, lektionstimmar och de alltför stora klasserna gör att det Àr svÄrt att anvÀnda hela historiska romaner i historieundervisningen.

Den historiska romanen som didaktiskt verktyg

Syftet med uppsatsen Ă€r att visa och diskutera resultatet av en undersökning kring anvĂ€ndningen av historiska romaner i historieundervisningen. Undersökningen behandlar tvĂ„ klasser i grundskolans sjunde Ă„r och deras arbete med lĂ€sning av historiska romaner kopplade till hĂ€ndelser under andra vĂ€rldskriget. En studie av ett liknande projekt i tvĂ„ gymnasieklasser ingĂ„r i uppsatsen och utgör ett komparativt material. UtifrĂ„n detta analyseras i vilken utstrĂ€ckning historiska romaner Ă€r anvĂ€ndbara i historieundervisningen och vilken funktion litteraturen kan ha, bĂ„de ur elevers och lĂ€rares perspektiv. Ämnesdidaktiska teorier kopplas till arbetsmetoden med fokus pĂ„ elevers inlĂ€rning. Begrepp som historiemedvetande, empati och identitet diskuteras, och hur dessa kan utvecklas nĂ€r man kompletterar lĂ€roböcker med historiska romaner.

Den historiska berÀttelsen i undervisningen

Syftet med arbetet var att skriva om fem lÀrares uppfattningar kring den historiska berÀttelsen som undervisningsmetod samt dess pÄverkan pÄ elevernas historiemedvetande. Arbetet gick ut pÄ att ta reda pÄ: ? Vad lÀrare anser om historiska berÀttelser som undervisningsmetod och i vilket syfte de har anvÀnt sig utav den och hur den kan utveckla elevernas historiemedvetande. Metoden som anvÀnts i undersökningen för att stödja arbetet var intervjuer. Intervjuerna gav möjligheten att ta del utav fem pedagogers uppfattningar och tankar kring historiskt berÀttande i form utav berÀttelser som metod och vilka erfarenheter det fanns kring dem. VÀldigt kortfattat visade resultatet pÄ att lÀrarna ansÄg att historiska berÀttelser Àr en bra och anvÀndbar metod i historieundervisningen dÄ majoriteten utav lÀrarna var överens om att de fÀngslar barnen och att eleverna uppskattar den, men att den Àven Àr en metod utav mÄnga andra.

Bildanalys, en vÀg till bÀttre förstÄelse av historiska
förlopp?

Syftet med denna uppsats Àr att ta reda pÄ om bildanalys gÄr att anvÀnda i undervisning för att uppnÄ en bÀttre och mer levande förstÄelse för historiska förlopp. För att undersöka detta genomförs ett undervisningsmoment i en Ättondeklass dÀr bilder visas, diskuteras och analyseras. De tvÄ omrÄden som undervisningen behandlar Àr den franska revolutionen och den industriella revolutionen och bilderna Àr valda för att ÄskÄdliggöra dessa historiska förlopp. För att kunna faststÀlla om eleverna uppnÄtt en bÀttre förstÄelse för dessa historiska förlopp anvÀnds observationer, enkÀter och ett skriftligt prov som eleverna fÄr göra i anslutning till de bÄda momenten. Undersökningens resultat visar att eleverna nÄt en bÀttre och mer levande förstÄelse för de tvÄ historiska förloppen som behandlats.

LÀmna ditt bakomflutna före dig

Detta arbete Àr en undersökning av hur vi som musiker idag kan gynnas i vÄrt musicerande av att studera historiska instrument. FrÄgestÀllningarna Àr ?Kan jag som musiker idag dra nytta av att skaffa mig teoretiska och praktiska kunskaper om historiska instrument?? och ?Hur mycket hÀnsyn vill jag ta till hur verken ursprungligen kan ha lÄtit nÀr jag spelar dem pÄ ett modernt instrument??. Undersökningen utfördes frÄn tvÄ olika hÄll, dels genom jÀmförande av inspelningar av samma verk pÄ historiska och pÄ moderna instrument och dels genom att sjÀlv genomföra en av skolans projektveckor pÄ historiskt instrument, i mitt fall naturhorn. Resultatet blev att jag fick en djupare förstÄelse för hur den klassiska musiken lÀt nÀr den skrevs och att jag fick ett bestÀmdare ideal för hur jag anser att den bör framföras idag.

Kommersiella historiska datorspel

Statistiska undersökningar visar pÄ att det Àr vanligt förekommande att barn och ungdomar i hög grad spelar datorspel pÄ sin fritid. DÀrför fokuserar studien pÄ att undersöka kommersiella historiska datorspels historiebruk och om de kan anvÀndas i historieundervisningen pÄ högstadiet. Historiebruken som datorspelen analyseras utifrÄn Àr bland annat vetenskapliga, moraliska och kommersiella. Resultatet visar pÄ att kommersiella historiska datorspel kan anvÀndas som ett komplement till historieundervisningen dÄ det kan skapa ett intresse och motivation hos eleverna för vidare studier, utifrÄn teorierna om de olika inlÀrningsstilarna samt om inre och yttre motivation. Ytterligare ett resultat som framkommit Àr de som spelar dessa datorspel mÄste förhÄlla sig kritiska till datorspelens historiebruk dÄ de frÀmst Àr framstÀllda i ett kommersiellt syfte..

Fanan den Àr röd/ The red banner

Symbolbruket i arbetarrörelsens fanor skiljer sig Ät beroende pÄ var nÄgonstans i Sverige den har sitt ursprung. Denna studie har i avsikt att synliggöra likheter och skillnader i bruket av historiska symboler mellan de olika arbetarföreningarna i Landskrona under perioden 1890-1906. Undersökningens grund ligger i komparation av den historiska symbolik som avbildas i fanorna..

LÀroböckers vÀrdegrund En undersökning av hur tre lÀromedel för högstadiet i historia förmedlar skolans vÀrdegrund, som den uttrycks i Lpo94, i framstÀllningen av tvÄ historiska perioder

Examensarbetet försöker mÀta och beskriva huruvida den vÀrdegrund som uttrycks i grundskolans lÀroplan (Lpo94) Äterfinns i lÀroböcker för högstadiet i Àmnet historia. Arbetet bestÄr av en litteraturstudie samt en kvalitativ textanalys av tre lÀroböckers beskrivningar av tvÄ olika historiska epoker.Arbetets syfte Àr att redogöra för hur lÀroböckerna beskriver de tvÄ historiska epokerna utifrÄn ett perspektiv att de bör förmedla vÀrdegrunden samt att göra en jÀmförelse mellan hur detta görs i de tvÄ olika epokerna.Arbetet visar pÄ att lÀroböckerna intar en neutral och faktaförmedlande hÄllning. LÀroböckernas olika kapitel skiljer sig Ät dÄ olika historiska epoker beskrivs olika och att innehÄllet dÀrmed skiljer sig Ät pÄ ett sÀtt som fÄr konsekvenser för förmedlingen av vÀrdegrunden. En slutsats av detta Àr hur betydelsefull lÀrarens insatts Àr för förmedlingen av skolans vÀrdegrund..

Hur blir en valnöt en skalnöt : SprÄkliga processer i kreativt skrivande med ungdomar

I den ha?r vetenskapliga essa?n underso?ks starten av en skrivworkshop, i tva? ungdomsgrupper, som en ga?stande skrivpedagog och fo?rfattare leder pa? deras skola. Den inledande bera?ttelsen belyser fo?rfattarens skrivarbete och spra?kha?llningar. I tva? fo?ljande bera?ttelser, fra?n tva? workshopsituationer i tva? klasser, gestaltas hur olika ha?llningar till det skrivna och talade spra?ket konfronterar varandra.

Tingens dragningskraft : En undersökning i hur samlare brukar historia

Denna uppsats behandlar ett populÀrt sÀtt att bruka historia pÄ. Den riktar sig mot samlare av historiska ting och hur de aktiverar en historiekultur. Uppsatsen belyser interaktionen mellan mÀnniska och ting. Med utgÄngspunkt i ett interaktionistiskt perspektiv pÄvisar resultatet att en mÀnniska - ting - mÀnniska relation kan utvecklas i takt med att samlandet gör det. Samlandet följer ocksÄ ett visst mönster och Àr av en processartad form som rör sig frÄn ett naivt och lekfullt samlande mot en allt större systematik allteftersom samlandet utvecklas.

Myter som historieförmedlare : En historiografisk studie som skildrar anvÀndningen av myter i pedagogiska texter i historia mellan 1980 - 2012

Denna studie tar sin utgÄngspunkt i ett historiografiskt perspektiv och undersöker anvÀndningen av myter i historiska pedagogiska texter i lÀromedel för gymnasieskolan som behandlar det antika Grekland mellan 1980 ? 2012. Tidigare forskning visar pÄ att lÀromedel har en central roll i undervisningen och att innehÄllet i pedagogiska texter pÄverkas av de tolkningar som författarna gör. De tolkningar som författarna i sin tur gör kan vara fÀrgade av ideologiska intressen enligt forskning pÄ omrÄdet. Forskning lyfter Àven fram att innehÄllet i historiska pedagogiska texter kan förÀndras som ett resultat av att historieskrivningen Àr i en stÀndig utvecklinsprocess och pÄverkas av sin samtid.

Den fastkedjade aktören : En studie om elevers historiska förstÄelse

I dag arbetar lÀrare i grundskolan med en lÀroplan som ska utveckla elevernas fÀrdighetskunskaper. En sÄdan fÀrdighet i Àmnet historia Àr kausalitet. Kausalitetsbegreppet Àr fundamentalt i historieÀmnet dÄ begreppet bland annat innehÄller förstÄelsen för historiska samband och de faktorer som pÄverkar och skapar de historiska hÀndelserna. Syftet med denna studie Àr att utifrÄn begreppet kausalitet undersöka hur grundskolelever förklarar historisk förÀndring och förstÄr historiska samband, för att se hur elevers historiska förstÄelse kommer till uttryck i deras historiska resonemang. För att genomföra detta har 78 elevsvar frÄn det nationella provet i historia i Ärskurs 6 som anvÀndes 2012/2013 analyserats utifrÄn vad elever identifierar som pÄverkansfaktorer till historisk förÀndring och vilken sambandsförstÄelse eleverna uttrycker.Resultatet visar att elever tenderar att förstÄ samband utifrÄn den sekventiella förstÄelsen, dÀr orsaker och konsekvenser följer varandra i en kedja.

1 NĂ€sta sida ->